Wednesday 21 December 2016

Skin Care Routine @ Rutin Penjagaan Kulit Muka

Cerita & Skrip Oleh NinaSzar at 01:27
Assalamualaikum Wbt & Hi!


Entry ni bukanlah aku nak share skin care routine aku atau pon nak share product ape yang aku guna. Blom lagi nak share semua tu sebab aku rasa cam tak layak lagi je. Haha. Kalau muka aku ni flawless tak pelah jugak.

Cuma nak cerita masa sekolah menengah dulu muka aku agak teruk jugak naik jerawat. Teruk yang bukan sikit-sikit tapi teruk gile ni. Memang naik jerawat batu semua. Paling teruk sampai ada budak lelaki ejek aku. Sebenarnye lebih kepada menghina aku. Memang down gile masa tu sebab dah macam-macam cara aku cuba masa tu tapi budak sekolah dulu apelah yang aku tau sangat pasal kecantikan ni. Lainlah budak-budak sekarang semua dah advance. Hehe.

Sekarang ni aku tengok bila ada produk kecantikan keluar  je, lagi-lagi yang boleh putihkan kulit mesti semua berebut nak beli. Aku dulu pon camtu jugak tapi tak de la sampai aku berani beli barang sesuka hati tanpa membaca review dulu. Lagipun kulit aku dah pernah jadi teruk sangat, takkan nak biarkan benda tu berulang lagi. Actually, aku dah pernah terkena balik dalam dua tahun lepas sebab saje gatal nak tukar skincare product konon, sekali lepas pakai terus naik jerawat esoknye. Muka aku ni kalau dah tak sesuai dengan product tu, memang cepat je boleh tau. Lepas tu memang kena stop terus la. Tapi yang jadi balik ni aku cepat sedar dan cepat-cepat cari usaha camne nak hilangkan jerawat tu sebab masa tu memang terus sebelah muka aku naik jerawat. Sampai bile tengok cermin tu geram je aku perhatikan jerawat tu.
Lepas tu barulah aku tau kalau nak muka flawless, first sekali kena rajin la. Dan tak boleh just ada pencuci muka & moisturizer je. Jom la tengok step by step penjagaan kulit muka ni.

Makeup Remover

Aku tau sebagai perempuan mesti kita akan pakai jugak makeup tak kira sikit atau banyak. Paling sikit pon mesti korang akan pakai bedak compact dan eyeliner kan. Tu pon kire makeup jugak. Dah kata perempuan. First sekali mesti cuci muka dengan makeup remover supaya boleh tanggalkan ape yang patut.


Pencuci Muka










Lepas tu kena la cuci muka dengan pencuci muka yang korang guna tu. Pencuci muka ni memang penting supaya dia boleh buang kotoran yang melekat kat muka korang tu. Lagi bagus aku suggest gunakan cleansing brush macam Olay Regenerist Brush, Clarisonic atau Foreo. Ikut kemampuan masing-masinglah kan. Macam aku ni Olay jelah yang aku mampu beli. Bukan apa, kalau cuci muka ngan tangan je bukan boleh hilang sangat kotoran yang melekat kat muka tu. Lagi-lagi habuk yang kita tak boleh nampak dengan mata kasar. Cewahhh.


Toner
Toner ni sangat penting ye sebab masa korang cuci muka tadi pores korang dah terbuka. Sebab tu kena guna toner untuk tutup balik pores tu.


Serum

Serum ni bagi aku optional je tapi untuk kita-kita yang nakkan kulit flawless memang kena pakailah. Kalau nak harapkan moisturizer je, susahlah kan. Kulit kita ni memerlukan makanan lain jugak selain moisturizer supaya kesannya lebih cepat dan effective.


Moisturizer

Lebih bagus kalau kita gunakan krim siang dan krim malam. Ada je orang yang gunakan krim siang dan malam diorang sama je tapi terpulanglah pada diri sendiri. Kita sendiri tau apa yang kita nak.


Sunblock

Sunblock ni sangat penting waktu siang. Lagi-lagi kalau kita pakai moisturizer yang takde SPF. Aku memang pakai masa siang, walaupon moisturizer dah ada SPF sebabnya SPF yang ada dalam moisturizer tu berapa sangatlah kan.



Srub/Mask

Yang ni kita tak perlu buat setiap hari. Cukup 3 atau 4 kali seminggu pon dah okay. Tapi memang kena buat kalau nak muka flawless. Kita ni perempuan, miss J tu memang akan sentiasa singgah setiap bulan. Scrub/mask ni la yang akan membantu kita untuk mengecutkan Miss J tu.


Bagi aku kalau nak cantik memang kena rajin. Dah banyak kali kita dengar ayat ni kan. Tapi memang betol pon. Lainlah orang yang ada duit berlebih tu dan mampu nak pergi spa setiap bulan.  Macam aku ni terus terang jelah aku cakap memang tak mampu tapi teringin jugak nak cantik macam Nora Danish tu. Ehhh hehehe.  Lagi mudah aku suggest  korang g tengok you tube, skincare routine. Product yang diorang guna lebih dari apa yang aku bagitau tadi. Maksud aku bukan setakat pencuci mukaàtoneràserumàmoisturizeràsunblock je. Lebih lagi dari tu. Siang lain, malam lain pulak.  Dan tak semestinya kite kena beli satu set product tu jenama yang sama . Mungkin pencuci muka jenama ni sesuai ngan kulit kita tapi dia punya toner tak sesuai ngan kita. Tak perlulah nak beli satu set terus. Macam aku ni aku beli ikut apa yang sesuai ngan muka aku.


Dan ingat ye, mungkin aku pakai product jenama X ni memang sesuai sangat ngan muka aku tapi ngan kulit orang lain tak semestinya sesuai jugak.


Ni aku share ape yang famous you tuber cakap pasal skincare routine diorang. Aku amik part yang penting jelah ye. Ni aku share link skali, tengoklah skincare routine diorang camne. Sume orang pernah ada masalah kulit muka. Cuma cara kita tu je yang membuatkan lambat atau cepat untuk recover.

“This is my genuine skincare routine. After a long time of trial and error I have found these are the products that work best for me. Please take your time and invest in your skin and figure out what works for YOU. This is my skincare routine and it won’t work for you like it does for me. Find your options and figure out what your skin needs” Jaclyn Hill


Antara skin care tips yang aku tau dan boleh share dengan korang ialah:

    - Jangan sesekali tidur tanpa mencuci makeup yang korang dah pakai seharian.
                  Selalulah cuci cadar dan sarung bantal korang ye. Dan selimut  jugak.

J   - Jangan sentuh muka dengan tangan yang tak bersih. Kite ni kadang-kadang bile tengah duduk-duduk bosan, tangan tu mulalah gatal nak sentuh muka picit jerawat bagai.

    - Make sure korang tau jenis kulit korang ni jenis ape. Contoh, berminyak ke kering ke. Supaya korang tau nak beli product yang mana. 

    - Selalu cuci berus makeup. Yang ni memang selalu kena cuci untuk menjaga kebersihan berus tu.


Itu jelah yang aku boleh share. Ni semua berdasarkan apa yang aku baca dan buat. Aku pon pernah jugak ada masalah kulit yang teruk. Bila dah okay ni, kita still cuba cari lagi usaha cmne nak flawless pulak. Tapi semua ni ikut kemampuan kita jugaklah. Macam aku setakat ni hanya mampu pakai skincare product dari watsons/guardian je. Barang-barang kat situ pon okay je. Boleh jugak buat kulit jadi flawless. Nak lagi jimat buat DIY je tapi untuk aku yang tinggal umah sewa sendiri ni takde la jimat pon nak buat DIY sebab kena beli sendiri jugak bahan-bahannyee. So, kesimpulannye semua ni ikut kemampuan dan kerajinan kita. Tips aku beli la barang sikit-sikit, tak perlu nak beli satu set terus. Contoh bulan ni beli pencuci muka, toner dan moisturizer. Bulan depan beli serum pulak. Lainlah nak beli yang set trial tu takpe. Sorilah memang takde gambar ahkak yang masa naik jerawat teruk tu. Dah lama dah. Masa sekolah lagi dan masa tu memang tak berminat pon nak amik gambar. Huhu.

Till then we meet again.

0 Suka Ku Bercerita:

Post a Comment

 

Nina Szar Copyright © 2014 Designed by eddscape