Wednesday 3 May 2017

Nina Wanderlust :: Ho Chi Minh City, Vietnam

Cerita & Skrip Oleh NinaSzar at 21:07
Assalamualaikum  Wbt & Hi!

Baru-baru ni company tempat aku kerja ada buat teambuilding ke Ho Chi Minh. Cewahhh..teambuilding ke Vietnam kot. Tak de lah baru sangat. Bulan 11 tahun lepas. Haha. Bukan main amik masa nak update.  Aku cuma boleh share pasal tempat yang aku pergi jelah. Kos untuk ke sana, hotel and makan-makan memang aku tak tau sebab aku g sana hanya bawak duit untuk shopping je. Hehe. G sekejap je dalam 3 hari 2 malam. So, jadual kiteorang memang full. Ada jugak tempat yang kiteorang nak g tapi tak sempat pergi. Tapi ape pon pengalaman pergi sana memang best. Best la sebab g sana fikir pasal shopping je. Gittewww.

Kiteorang naik Malindo Air. Ni kire first time la naik Malindo sebelum ni naik Air Asia & Fire Fly je. Aku tak tau pulak tambang ke HCM berapa tapi aku rasa tak la mahal sangat dan berbaloi. Pramugari pon okay memang peramah. Boleh tengok movie tapi tak banyak pilihan. Bile dah take off tu, diorang akan bagi refreshment air mineral, orange juice and roti. Memang semua licin aku kerjakan.

Masa ni ada yang dah tido tapi aku memang tak boleh nak tido la. Nak menikmati pemandangan dari atas. Cewahhh. Kebetulan dapat seat tepi tingkap pulakk

HCMC Day 1

Kiteorang sampai Vietnam dalam kol 10.30 pagi camtu. Sampai je terus gerak ke Cu Chi Tunnel. Di sebabkan kiteorang g 3 hari je makanye jadual memang tersangat padat. Sebelum sampai Cu Chi Tunnel tu kiteorang singgah makan jap kat Restoran Samsudin tak silap aku. Makan kiteorang memang di sponsor oleh company makanya makanan memang mewah la ye. Memang kenyang rasa walaupon tak sesedap air tangan bonda di kampong..cewahhh. Yang aku perasan lauk pauk (masakan melayu la ye) mesti lebih kurang sama je. Mesti akan ada sup kosong, ikan, ayam. Memang meriah la lauh. Sup pulak bukan la sup kosong sangat pon. Ada je sayur sume tu tapi sup ni memang jenis healthy betol. Mana-mana kiteorang makan sume lebih kurang je supnye. Air pon sume air teh kosong macam Thai Tea tu, tak da gula dan tak sejuk. Patutlah orang sana semua kurus. Serius weyh,aku g sana memang tak jumpa langsung orang yang gemok ke chubby ke. Semua body cantik tak kira umur.

Sampai je terus makan. Baru ada tenaga nak berjalan lepas tu. Hehe

Okay sambung cite pasal Cu Chi Tunnel pulak. Memula aku ingatkan bosan la kat tunnel tu. Tapi bile g ramai-ramai best pulak. Lepastu tourist guide kiteorang pulak memang pandai bercerita. Siapa yang berminat nak masuk tunnel tu boleh tapi aku tak nak sebab aku rasa macam susah je nak jalan kat dalam tu. Lama jugak la abis masa kat sana. Dah la perjalanan dari airport ke Cu Chi Tunnel jauh gile kot. Ada dekat 2jam jugak. Macam dari KL ke Melaka je.

Memang panas ye masa ni. Tourist guide kiteorang cakap kat sana ada dua musim je. Hot and very hot. Kiteorang lucky sebab masa tu hot je. Memang air mineral kena standby dalam 2 botol camtu.

Lepas ke Cu Chi Tunnel kiteorang ada pergi tempat macam jual barang-barang kraftangan ni. Aku tak ingat ape nama tempat tu. Ada jual macam pinggan, hiasan untuk gantung kat dinding dan sume yang lebih kurang lah. Yang bestnye pekerja kat situ semua Orang Kurang Upaya(OKU). Diorang melukis  menggunakan kulit telur. Contoh macam ko lukis orang, lepas tu untuk mewarna orang tu dia letak kulit telur. Bayangkan dia pecah-pecahkan kulit telur tu lepastu nak susun balik kat setiap lukisan diorang tu. Hasilnye memang cantik la. Tapi rasanya memang amik masa jugak nak siapkan satu lukisan pon. Kreatif btol la kan. Kat sini tak di benarkan untuk amik gambar, so memang xdapatlah nak tunjuk.

Sekejap je kiteorang singgah. Semua pon dah penat sangat-sangat masa tu. Yelah, aku bangun kol 3 pagi kot. Sebabnya mesti ada kat ofis pukul 5pagi. Aku rasa tak de siapa pon yang beli barang kat tempat yang kiteorang singgah tu sebab harganya boleh tahan mahal. Lepastu dalam bus memang semua sambung tido balik. Sampai je hotel memang terus check in. Procedure hotel ni mesti kena tinggalkan passport kat receptionist. Masa check out nanti dia akan pulangkan semula.

Ini bilik untuk 3 hari 2 malam. Satu bilik dua orang. So, masa nak g tu dah plan siap-siap la nak duduk ngan sape nanti.

Masuk je bilik terus get ready untuk g dinner pulak. Memang bersiap sepantas yang boleh. Kiteorang g dinner kat atas kapal. Cewahhh…dengar atas kapal macam best  je kan tapi kapal biasa je pon.

Dinner

Dah nampak makanan memang excited la. In love with foooooddd...

Bas kiteorang sampai lambat sikit. So, dapat duduk kat tengah-tengah jelah. View nak amik gambar pon tak bape cantik. Ingatkan kapal tu tak bergerak sebab makanan dah abis separuh pon kiteorang tak gerak lagi. Lastly, masa dah nak abis makan baru gerak. Lepas tu memang sibuk la memasing nak bergambar. Tapi aku tak de pon gambar yang cantik atas kapal. Orang lain memasing upload gambar makan atas kapal kat instagram.
Lepas makan tu, ada persembahan sikit atas kapal tapi aku tak faham pon ada yang diorang nyanyi and keadaan kat situ memang tersangat la bising. Bukan kiteorang je yang ada masa tu. Then, balik la semula ke hotel. Turun je bas, aku tengok sume bajet macam berani nak melintas jalan padahal sume takut. Haha. Kiteorang g jalan-jalan kat night market kejap. Nak usha barang apa yang ada, mana tau kalau ada yang berkenan boleh beli terus. Aku dah target nak cari shawl neelofa tapi malam tu kiteorang hanya pergi satu side night market je. Lagi satu side tu kiteorang memang tak tau langsung. Lagipun banyak kedai dah nak tutup sebab dah lambat sangat kiteorang g masa tu.

HCMC Day 2

Hari kedua pulak memang penuh jadual dari pagi sampai malam. Fuhhh…penat gila kott. Kol 5 pagi dah ada wakeup call untuk breakfast. Lepas breakfast kiteorang terus gerak ke War Remnants Museum. Boleh tahan jugak la tempat ni walaupon rasa macam tempat rombongan budak sekolah selalu g kan tapi banyak jugak pengetahuan yang boleh kita dapat kat sini. Singgah sini kejap  je dalam 30 minit camtu.

Lepastu g singgah pejabat pos kejap untuk amik gambar ramai-ramai kat depan tu. Pejabat post pon cantik gile weyh bangunan dia. Yang ni lagi la sekejap dalam 10 minit camtu sebab rushing nak ke tempat lain pulak. Kiteorang g makan dulu kat mana ntah. Agak jauh jugak, dekat-dekat ngan Mekong River tu jugak la. Tempat ni aku suka sebab makanan dia memang sedap. Sume sedap.
Then, bergeraklah ke destinasi seterusnya. Naik boat untuk ke tempat tu, memula sekali kiteorang g kat tempat jual madu. Aku tak ingat la pulak apa nama tempat tu. Kat situ nanti diorang akan serve teh madu, aku tak tau ape rasenye sebab memang macam-macam dia campur. Aku tak minum sebab aku bagi kat kawan aku je. Lepastu bergerak ke tempat lain pulak, pergi ke tempat membuat gula-gula. Yang aku tengok ari tu dia buat gula-gula kelapa. Ada jugak jual aiskrim kelapa masa tu, sedap jugak. Singgit satu tak silap aku. Lepastu naik kete kuda untuk ke satu tempat ni. Dia akan bagi kita makan buah-buahan sambil tengok persembahan nyanyian. Masa tu dah start hujan rintik-rintik. Ingatkan hujan camtu jelah, sekali dah get ready nak naik sampan tetiba hujan lebat la pulak. So, kiteorang pon berpatah balik untuk berteduh. Tunggu hujan reda kejap, then g la naik sampan. Memula ingatkan tak best. Bile dah naik ramai-ramai(satu sampan boleh naik 4orang  je) best la pulak. Tapi rasa macam kejap sangat  je. Masa ni kena bagi tips ye kat orang tu. Tips yang sikit-sikit dia tak nak. Rasanye kurang-kurang kena bagi 50000 ke 100000 dong ke atas.

Masa tu pon dah petang kot. Nak balik semula ke hotel memang agak jauh jugak dalam 2 jam perjalanan. Ingatkan sempat la nak mandi dulu ke buat ape yang patut, tak sempat. Lupa pulak sebelum gerak naik boat tu, tourist guide tu bwk kiteorang g satu tempat ni ada jual barang-barang muslim macam telekung, shawl neelofa. Kat situ sebenarnye dia bagi masa setengah  jam je, tapi tau la bile orang perempuan dah nampak barang murah. Bagi aku takde la murah sangat barang kat situ kalo nak compare ngan night market. Tapi ramai jugak la borong tudung and telekung kat situ. Sampai je hotel, sempat la masuk bilik dalam 15 minit untuk buat ape yang patut. Lepas tu turun balik untuk g dinner pulak. Fuhhhh..aku rasa hari kedua tu memang penat gile kot. Ngan terkejar-kejar nak ke sana sini. Lepas dinner pulak, memang terus tousrist guide tu turunkan kiteorang kat night market. Kat sini la kiteorang jumpa night market yang sebelah lagi tu. Disebabkan sume nak g night market, terus cancel plan nak ke Hard Rock Hotel. Kecewa agaknye bos-bos sume tak dapat beli baju Hard Rock.

Masa ni memang sume menggila kot. Haha. Walaupon penat tapi bile sampai bab-bab shopping terus hilang penat. Benda pertama yang aku beli ialah shawl neelofa la. Banyak jugak aku beli untuk family sume. Nak pilih shawl je dah dekat  sejam kot kat situ. Lepas tu cari fridge magnet sikit. Dekat tengah malam baru kiteorang sume balik. Kat night market ni memang aku tak berani sorang-sorang. Diorang ni memang agak kasar la. Kalau kite nego and diorang tak suka, memula diorang akan membebel dalam Bahasa diorang dulu. Marah la tu. Bagi aku lantak la ko nak marah ke ape yang penting kalo aku rasa murah and aku nak beli baru aku beli. Aku ada jugak beli tshirt Hard Rock. Cari kat night market je. Haha. Dapat la 7inggit selai. Yang ni pon aku beli banyak  jugak. Dah kata murah kan. Hehe.

HCMC Day 3

Hari ke 3 nak balik dah tapi pagi tu ada masa lagi untuk shopping. Apa lagi, semua orang g sambung shopping la. Haha. Memula aku tak plan pon nak beli pape lagi. Just nak cari kopi je. Tapi rezeki agaknye, bos aku bagi duit belanja sikit. Hehe. Apa lagiii…beli la ape yang aku teringin nak beli tu. Aku beli kasut, keropok buah(buah-buahan yang di keringkan menjadi keropok, memang sedap), kopi and sunglasses. Heheh. Sempat lagi dah nak balik tu.
Balik hotel terus get ready siap-siap untuk check out pulak. Dah la aku paling lambat masa tu tapi Alhamdulillah tak de tertinggal pape. Kiteorang g lunch dulu masa tu. Then baru gerak ke airport. Lama jugak dok kat airport. Dalam 2-3jam camtu. Airport kat sana pulak bukan besar sangat macam KLIA. So, kalo nak jalan-jalan pon bukan ada apa sangat. Lagi satu nak beli pape kat airport diorang hanya terima USD sahaja ye. So, cara kiteorang menghabiskn masa ialah bergambar jelah banyak-banyak selagi boleh.

Kat KLIA pulak ada kes sikit. Masa nak amik luggage memasing tu tetiba ada hal pulak. Aku tak tau kenapa tapi agak lama jugak  kiteorang tunggu luggage sampai tapi takde. Tapi Alhamdulillah tak de bag yang hilang ke tertinggal ke masa tu. Itu jelah trip ke Vietnam kami. Memang 3 hari 2 malam tu rasa macam tak cukup je sebab agak rushing nak ke sana sini tapi apapon memang satu pengalaman yang best sebab g ramai-ramai ngan kawan. Tu yang best. Best sebab kami semua dah mencipta memori bersama.

Till then we meet again.

Ni masa hari kedua di HCM

Yang kat belakang tu nak buat album katenye. Haha.

Busy sangat nak update kat ig la tu, Muka pon tak payah la nak serius sangat. Haha.

Bousteadians

Kat Mekong River

Nak balik dah. Masa last day kena pakai baju corporate. Sporting pulak stewardess ni selfie ngan kiteorang ye. Bye Saigon!