Thursday 1 October 2015

Adab

Cerita & Skrip Oleh NinaSzar at 01:46
Assalamualaikum Wbt & Hi!

ADAB. Mana-mana kita pergi pon mesti la kene ada adabkan? Lebih-lebih lagi bila kita dah menceburkan diri dalam bidang perniagaan ni. Seboleh mungkin kita akan layan customer dengan baik. Bagi aku ‘customer always right’ tu dah tak boleh nak guna sangat. Memang seboleh mungkin kita nak menjaga hati customer tapi customer pon kene la jada adab jugak. Kalau nak bertanya tak salah kalau tanya dengan cara dan ayat yang elok. Orang yang berniaga ni pon manusia jugak yang kadang-kadang akan terasa ngan ayat-ayat yang kasar tu.

Ye, nak berniaga ni memang  perlukan kesabaran yang tinggi. Aku pernah je buat  keje part time jadi cashier. Macam-macam jenis orang yang aku jumpa. Ada yang kaya tu tak tunjuk sangat dia kaya, boleh je layan orang cam aku ni elok-elok. Yelah cashierkan?  Sape yang nak pandang sangat cashier ni. Ada yang tak bape nak kaya tu tapi gaya dia lebih. Gaya lebih tu tak pe tapi berlagak pulak. Okay, sekarang nak cite pasal adab. Sejak da pernah jadi cashier, kadang-kadang aku faham jugak kenapa bile setiap kali aku bayar barang cashier tu cam tak bape nak friendly. Mungkin dia penat sebab keje dari pagi sampai malam. Aku pernah rasa penat tu camne, kadang-kadang nak senyum kat customer pon tak larat tapi gagahkan jugak la paksa senyum tu. Sejak da keje dok kat ofis je ni, aku da tak jumpa customer lagi cam aku jadi cashier dulu. Tapi ahkak kan amik tempahan menjahit dan buat freelance make up. So far, menjahit ni tak de masalah. Kalau salah jahit tu, ganti jelah kain customer. Tipu la tak pernah ada masalah camtukan. Lain pulak cite dia ngan freelance makeup ni. Ayat common yang kau akan jumpa ialah “saya nak makeup yang cantik and natural tapi murah.” Like seriously??? Murah? Murah camne tu? Inilah satu masalah yang kite kne hadap bile jadi make up artist sebab kebanyakan customer  memang takkan faham. Kalau dah makeup artist sekarang ni kebanyakannya guna high end brand, camna nak dapat makeup murah tu? Ada MUA tu gigih oiii kirim kawan dia yang kat oversea tu beli barang makeup kat sana. Memang banyak barang makeup yang bagus especially high end brand tak da jual kat Malaysia ni.


Aku tak kesah kalau ada yang bertanya pasal harga je dulu sebab selalunya yang bertanya ni mesti bakal-bakal pengantin yang nak survey harga. Tapi yang aku kesahnya bile da confirm and aku cakap ada transport charges, dia bole cakap aku amik kesempatan pulak??? Okay, tu tak kesah lagi sebab aku faham mungkin dia tengah emosi sebab hari bahagia dia dah semakin hampir. Yang paling tak boleh aku terima ialah bila customer cakap kat aku “saya ni nak bagi rezeki kat awak, kalau awak tak nak make up saya tak pe.” Haaaa..ayat camni aku panas sikit. Dia cakap dia bagi rezeki kat aku? Memang terus ahkak cancel la. Tu blom jumpa lagi da cakap camtu. Rasa-rasa syok ke nak bekerja ngan orang camtu?? Memang banyak ragam dan dugaan bile berhadapan ngan customer ni.

Dah alang-alang aku update entry ni, meh ahkak share job makeup yang akak ada dapat.


Ni makeup nikah untuk Imani. Dulu masa dia tunang pon aku makeupkan dia jugak.

Makeup tunang untuk Dila. Dia yang request nak natural makeup je without fake eyelashes. Gambar tak bape nak clear sebab bad lighting.

Werk it. Nina Szar in action. Cewahhh!


Ini pulak natural makeup untuk kak Iffa. Kening tu tak bape nak on point pulak. Huhu.


Okay..ni takde kene mengena ngan makeup tapi saje nak bagitau baju yang kita pakai tu kita jahit sendiri. Hehe. Kalo ada yang berkenan dan berminat nak tempah bole la contact iolss ye.



Baju ni pon iols jahit sendri. Hewhew.


Till then we meet again.

0 Suka Ku Bercerita:

Post a Comment

 

Nina Szar Copyright © 2014 Designed by eddscape