Tuesday 18 December 2012

Pengalaman Bekerja

Cerita & Skrip Oleh NinaSzar at 23:46
Assalamualaikum Wbt..

Mase 1st entry aku dulu kan aku ada gebang yang lepas abis je spm aku terus dtg KL nak cari keje. Ni aku just nak kongsi je pengalaman aku keje kat beberapa tempat. Cehh macam banyak sangat je kan.

AmBank

Mula2 memang macam2 tempat aku try. Bukit Bintang,Pavi,Lot 10 and Sogo sume xdpt. Sampai rase cam da give up nak cari keje lagi. At last aku dapat keje kat AmBank. Kat situ rezeki aku rupenye. First time g interview kat company besar camtu sape xtakut. Takut kowt. Ari tu interview ari tu jugak aku memulakan tugas aku. Clerk je pun. Hehe. Excited keje mase tuh. Yela da first time keje and bakal dapat gaji atas usaha sendiri. Gaji pun best. Lagipun post aku nih memang dorang nak budak lepas SPM je pun. Tugas aku just key in data je. Memang senang. Dari pagi sampai la ke petang keje aku menaip tanpa henti. Aku ingat mase tu aku sorang je wat keje tu. Luckily ada sorang kawan nih. Sanjiv. Dia banyak jugak tolong aku dan banyak jugak kenekan aku. Ape pun dia sorang kawan yang sangat baik. Aku keje dalam 6 bulan je sebab lepas tu terus sambung blaja.

Houz Depot

Pernah dengar x name houz depot nih? Tempat nih lebih kurang cam ikea la. Banyak barang2 diy kat sini. Bagi aku keje kat sini la paling mencabar sekali. Aku jadi cashier part time. Keje part time mase aku diploma dulu. Lame jugak aku keje kat sini. Ape yang mencabarnya? Hahh..ingat senang ke nak jadi cashier? Penat tahu. Aku punye style pulak kalo customer oke,aku oke. Bole x nak cakap my attitude depends on you! Kalo customer awal2 lagi da berlagak aku  pun layan so-so je. Cecepat scan barang,letak dalam plastik n terima kasih/thankyou. Malas nak cakap banyak. Banyak yang mencabar ye. Contohnye dalam menggunakan kedit kad. Nak gune kedit kad ni anda sume perlu la faham kalo kat mesin tu da tertera pls call bank ke decline ke ape ke. Itu bukan salah cashier. Ada yang xfaham dia g marahnye cashier. "Kenape pulak xbole gune? Tadi baru je saya swipe kat blablabla bole je." Itu tadi. Mungkin juga kedit kad anda telah melebihi limit pada hari itu. Mungkin jugak cip pada kedit kad itu xdpt di baca. Mungkin jugak line yang tersangat sibuk tu yang lambat ckit. Jangan la nak terus salahkan cashier. Kalo nak senang gune je AMEX. Memang memerlukan banyak kesabaran. Jadi cashier ni sebenarnya tersangat la penat lagi2 time ramai customer. Yang lagi penat bile nak scan barang xd item code. Kene la bawak barang tu pergi cari kat tempatnya untuk cari item code. Setiap barang pulak kalo  1 barang tu ada 4 colour, setiap colour berlainan code oke. Bole bayangkan x ape yang cube aku terangkan nih? Kadang2 tu da terlampau penat sampai terlupa nak senyum kat customer. Jadi cashier pun aku rase cam jadi customer service pun ada. Macam2 dorang tanye kat cashier. Kalo nak cite pasal aku jadi cashier ni banyak n macam2 memang panjang sampai menyampah pulak korang nak bace. Ape pun aku suke keje kat sini sebenarnya.


SME Bank


Pernah dengar SME Bank x? Atau yang panjangnya Bank Perusahaan Kecil & Sederhana Malaysia Berhad. Aku wat pratikal je kat sini. Keje kat sini pun aku suke jugak. Banyak jugak pengalaman yang aku dapat walaupun 3 bulan je. Aku dapat pengalaman camne nak wat working paper n memang dapat rase care bekerja yang sebenar. Selalu jugak dapat makan free kat sini. Hehe. Makan memang la aku suke . Free lak tu. Mase da nak abis praktikal tu siap diorang ni wat majlis makan2 lagi untuk aku. Pastu dpt hadiah lagi. Terharu kejap. Sobs Sobs Sobs.



Itu jela pengalaman bekerja aku. Sekarang xd wat part time kat mane2 pun. Nak fokus kat study dulu. Sori la kalo bace pengalaman aku yang membosankan ni. Tapi bagi aku pengalaman ni sume sangat manis dan memang xbole di beli kat mane2 weyh.


Sekian. Wassalam.

0 Suka Ku Bercerita:

Post a Comment

 

Nina Szar Copyright © 2014 Designed by eddscape